دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 فروردين 1399 - 17:00
یادداشت وارده؛

هفت‌سين سرآمدی و سعادت 

سرآمدی و سعادت به‌عنوان آرمان ویژه بشری در قالب هفت‌سین و منطبق بر مدل برنامه‌ریزی استراتژیک فردی با ابزار علمی و عملی موفقیت مطرح می‌شود.
کد خبر : 479369
photo_۲۰۲۰-۰۳-۲۱_۰۴-۳۰-۵۴.jpg

گروه استان‌های خبرگزاری آنا، سال 98 با تمام مصائب از آغاز تا  پایانش به آخر رسید. با وجود بیم‌هایی که سختی‌ها و غم‌ها در زندگی انسان ایجاد می‌کنند، ذات بشر امیدوار، برنامه‌ریز، آرمان‌طلب و کوشاست. آینده هرقدر پیچیده‌تر و متلاطم‌‌تر پيش‌بينى شود، برنامه هدفمند، پیشواز آن و عبور از مسیر را آسان‌تر و هموارتر خواهد کرد.


در این نوشتار کوتاه سعی شد تا سرآمدی و سعادت به‌عنوان آرمان ویژه بشری در قالب هفت‌سین و منطبق بر مدل برنامه‌ریزی استراتژیک فردی با ابزار علمی و عملی موفقیت، تقدیم هم‌میهنان  شود.


بی‌شک در این برهه حساس همدلی، همفکری و همراهی نیاز بیش از پیش و ابزار راهگشایی برای همگان خواهد بود.


در مدل ذکر شده، یک ایرانی تعالی‌خواه می‌داند که موفقیت او در سایه توجه متوازن به رعایت بهداشت و سلامت جسم و جان، خلق ثروت، ایجاد ارتباطات مفید اجتماعی خصوصاً در خانواده، پایبندی به معنویات، تحصیل و آموزش مناسب، توانمندی‌های حرفه‌ای و کار، وجهه اجتماعی مثبت و برخورداری از اوقات فراغت شاد شکل می‌گیرد، بنابراین در هر شرایطی برای آرمان مطلوب خود برنامه‌ریزی و تلاش می‌کند.


انسان موفق و سرآمد به رشد همه‌جانبه متوازن و مبتنی بر توانمندی‌ها و تمایلاتش می‌اندیشد و اطمینان دارد که رشد تک‌بعدی نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.


البته ممکن است افراد مختلف یا یک فرد در ادوار مختلف زندگی اولویت‌های متفاوتی داشته باشد، اما هیچ‌گاه هیچ‌یک از ابعاد را در برنامه زندگی خود حذف نکرده، چراکه آگاه است که توجه همه‌جانبه به ابعاد موفقیت دارای اثر هم‌افزایى و متقابل بین ابعاد ذکر شده است.


براین‌اساس، سال 1399 را با امید و تلاش برای سعادت و سرآمدی در قالب هفت‌سین آغاز می‌کنیم.


سين اول؛ سلامت در جهت آسايش روح و جسم


در دنیای امروز گاهی مشغله‌هاى فراوان ما را از سلامت خود غافل کرده و جسم و روح خود را در اولويت‌ها (و البته به اشتباه) نادیده می‌گیریم.


بیماری‌ها و اتفاقاتی نظیر سیل و کرونا (با تمام ناگواری) تذکرات به‌جایی برای خودآگاهی بیشتر و درک اهمیت و اولویت اول سلامت در زندگی است.


این بعد از موفقیت، توجه و داشتن برنامه منظم زندگی در حوزه سلامتی جسمی و روانی افراد و ترک عادات رفتاری بد را شامل می‌شود که باید به‌طور دائم به آن پرداخته شود.
 
سين دوم؛ سرمايه‌گذارى، سازمان‌دهى و سازندگى در راستای رفاه مالى


ثروت تنها عامل خوشبختی نیست، اما قدرت انتخاب بشر را بالا برده؛ تا‌جایی‌که بتواند به‌جای مادّیات، معنویّات را انتخاب کند.


دستیابی به ثروت منطقی، نیازمند برنامه هدفمند در سرمایه‌گذاری آگاهانه، سازماندهی صحیح زندگی و ساختن برای بهره‌برداری خود و دیگران است.
 
سين سوم؛ سازگارى، سخاوت و سنت‌باورى برای حفظ كانون خانواده و ارتباطات


انسان ذاتاً یک موجود اجتماعی و ارتباط‌‌گرا است و تمامی مناسبات انسان‌ها به واسطه ارتباطات تعیین می‌شود. شکل‌گيرى خانواده به‌واسطه ارتباطات بوده و جامعه نیز از همین الگو پیروی می‌کند.


سازگاری و همدلی، سخاوت و گشاده‌رویی و رعایت سنت‌هاى ملی، بومی و اعتقادی در ارتباطات اجتماعی و خانواده در برنامه زندگی مورد تأکید است.


باید به یاد داشته باشیم، قاعده مثلث موفقیت کسب‌وکار بر ارتباطات استوار بوده، انسان‌هاى موفق 85 درصد موفقیت خود را از ارتباطات به‌دست آورده و تنها 15 درصد آن به سایر توانمندی‌ها وابسته است.
 
سين چهارم؛ سپاسگزاری، ستايش و سجده در راستای معنويات زندگى


هر حوزه‌ای از فعالیت‌ها در برنامه فردی که به تعالی معنوی و روح انسانی منجر شود در این زمینه قابل گنجاندن است.



نخستین گام تعالی روح، سپاسگزاری است. اهمیت توجه به نیمه پر لیوان از آن جهت است که ببینیم زندگی چقدر فرصت و نعمت در اختیار ما قرار داده که باید سپاسگزار آن بود، خداوند را ستایش کرد و برایش سر تعظیم فرود آورد.


با این تأکید که سپاسگزاری در دو مرحله منجر به پاداش می‌شود، ابتدا احساس خوبی است که به‌دست می‌آوریم و سپس موجب ورود نعمت‌های مجدد به زندگی خواهد شد.
 
سين پنجم؛ سواد، سخت‌کوشی و سرعت برای تحصيل دانایى و مهارت


عمر مدارک تحصیلی به پایان رسیده، انسان قرن بیست‌ویکم تحصیل را برای ارتقای آگاهی و مهارت می‌آموزد و غیر از این، گذراندن عمر به بطالت است.


مدرک در بین کشورهای مختلف ارزش متفاوتی دارد، اما مهارت را در سراسر جهان با رویکردی هماهنگ و به بهترین بها می‌خرند. سختکوشی ناشی از پشتکار و حرکت سریع‌تر هسته ارزش‌آفرين توانایی‌هاست.


لزوم توجه به ارتقای دانایی و مهارت در برنامه زندگی با هدف انطباق با نیاز جهان در همان روز در رسیدن انسان موفق  به سرآمدی نقش کلیدی دارد.


سين ششم؛ سالارى، سادگى و سربلندى در جهت سرمايه اجتماعى


امروزه همه‌جا توصیه برندسازی شخصی است. برند شخصی، نوع قضاوت افراد توسط محیط (خانواده، دوستان، همکاران، رقبا و جامعه) را مورد توجه دارد.


سرمایه (وجهه) اجتماعی كليدی‌ترين عامل افزایش بهره‌وری در ارتباطات اجتماعی افراد است.


سالار در همه ابعاد، برتر معنا می‌شود و هنگامی‌که با سادگی در عین سربلندی تلفیق می‌شود، می‌توان آن را برند ارزشمند شخصی و وجهه مثبت اجتماعی نامید، چراکه در این حالت، ملاک ارزیابی شخص، دارایی‌های او یا پول نیست، بلکه مشخصاتی نظیر حسن نیت، نوع‌دوستی، حس همدردی و مشارکت در مراودات اجتماعی نظیر امور خیریه، محیط‌زیست و خدمات عمومی است که موجب می‌شود فرد در اجتماع اثر قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.


بنابراین افراد موفق همواره ارتقای وجهه اجتماعی و برند ارزشمند شخصی را در برنامه‌هاى دائمی خود دارند.


سين هفتم؛ سرور و سياحت در راستای اوقات فراغت


شادی کلید موفقیت است، موفقیت کلید شادی نیست. شادی هر فرد در هر شرایط براساس تصمیمات و برنامه‌اش رخ می‌دهد.


اوقات فراغت، فرصت‌ها یا سهمی از زمان در اختیار هر فرد است که با رضایت باطنی و انگیزه شخصی از میان مجموعه متنوع و گسترده‌ای از فعالیت‌ها به اختیار خویش یک یا چند اقدام را برمی‌گزیند.


هر برنامه‌ای در قالب مسافرت، طبيعت‌گردى، ورزش، هنر، موسیقی، استراحت، مطالعه، دیدن موزه‌ها، مکان‌های جدید و حتی خرید وسائل مورد علاقه از شاخص‌های اوقات فراغت است. 


هر فرد موفق در هر سطحی از درآمد و مشغله باید اوقات فراغت را برای  بازیابی روح و ارتقای دانایی و توانایی‌اش در برنامه زندگی قرار دهد.


 رحمت‌علی صابری حقایق عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت


انتهای پیام/4078/


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب